inte alltid bättre förr

Nu när jag jobbar som lärare på gymnasiet ser jag skolan på ett helt annat sätt än när jag själv gick där.

För det första så är skolan helt förändrad. Till det bättre! Inriktningarna som finns att välja är hur många som helst. Lektionerna är uppbyggda på ett mycket bättre och roligare sätt. Och alla resurser som finns i form av meterial osv är helt loco.

Sen trodde man att lärarna inte fattade något och att dom inte alls såg vad som hände och sas. Nu när jag själv är lärare så blir jag helt hänförd över vilken koll dom (tom jag) har på klassen. Dom vet och ser allt som sker. Och som dom bryr sig om eleverna. Det känns skönt att ingå i ett arbetslag som är så duktigt.

Men något som irriterar mig är när man ser att eleverna inte bryr sig. Jag var också skoltrött något år i gymnasiet, men dehär eleverna har fått en sån chans med alla de inriktningar och program som finns. Jag märker så väl vilka i min klass som är intresserade, bryr sig och försöker och vilka elever som inte vill vara med på vissa saker, gör uppgifterna halvdant och tycker att det är jobbigt. Att utbilda sig till makeup artist och hårstylist kostar ca 100.000 kr. Lägg sen till hyra för lgh eller rum i annan stad....30.000 kr cirkus.
Mina elever får alltså en utbildning som kostar runt 130.000 kr (plus att dom får studiebidrag) och det gör ont i mitt gamla hjärta att se när vissa av tjejerna slänger en sånhär möjlighet i sjön.

                        

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0