Karins hudvårdsskola

Idag är en stor dag. För idag börjar en ny epok i bloggen. Jag har valt att kalla den "Karins hudvårdsskola". Och precis som namnet antyder så kommer den handla om hudvård. Jag är inget proffs eller utbildad hudterapeut, men som mua stöter man på lite hudvårdsinfo, och det är den jag kommer ge er.

Jag tycker det ligger helt rätt i tiden att börja med hudvårdsskolan nu pga av klimatet. Eftersom vi bor i Sverige så har vi ju 4 st väldigt skiftande årstider. Vår, sommar, höst och vinter. Och pga detta så reagerar våra hudar på varmaväxlingen.

Idag börjar jag med grunderna. Nämligen hudtyper. Det kan vara bra att ha koll på sin hudtyp när man väljer mjukgörande, rengöring, ansiktsvatten...you name it.

Normal hy
Huden känns varken glansig eller torr. Har du normal hy så får du sällan problem med hyn i form av acne eller liknande. Normal hy är inte så normalt som det låter. Endast en liten lyckligt lottad del av befolkningen har det.

Bland hy
T-zonerna (panna, näsvingar, haka) kan oftast uppfattas som glansiga. Huden i resten av nyllet är normal eller torr. Blandhy är den vanligaste hyn (och borde kanske egentligen hetat normalhy).

Fet hy
Har synliga porer och får lätt acne. Kan kännas fet och glansig, speciellt i t-zonerna.

Torr hy
Stramar gärna och blir torr, speciellt efter rengöring. Kan även lätt bli fnasig. Torr hy kräver mycket fukt och omhändertagande, har små porer och utvecklar sällan acne.

Känslig, lätt irriterad hy
Har ibland ytliga, vidgade blodkärl och är oftast fin, lätt genomskinlig. Hyn är extra känslig mot värme, kyla, sol och torr luft.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0