this is me

Hallu!

Vet ni vad jag märkt senaste tiden? Jo att jag har fått betydligt många fler läsare. Hur kul som helst. Jag må ändå fortfarande ha Sveriges minsta blogg, med minst antal läsare ever, men jag är glad för att  ha en liten fin skara läsare. Min fina skara med läsare är dock relativt dåliga på att kommentera. Jag vet inte vilka ni alla är, men jag gillar er iaf.

Så jag tänkte passa på att presentera mig för er iaf. Skit mesigt jag vet, men jag är himla mesig.
Here we go...

Namn: Karin Fröderberg

Född: 1985 i Jönköping

Bor: Centrala Jkpg med min sambo.

Bott: Jönköping (KF hjärta JKPG), Stockholm, Norge, Spanien.

Sysselsättning: Mångsysslare. Lärare och egen företagare inom makeup & hår. Jag är även plugghäst, samt jobbar med rehabilitering.

Beskrivning med ord: Lång! Social, driven, fantasifull, lugn och lojal.

Klädstil: Absolut ingen. Jag älskar snygga kläder men har aldrig haft förmågan att plocka ihop en riktigt snygg outfit, vilket blir ganska pinsamt eftersom jag jobbar som stylistlärare.

Utbildning: Gick handel på gymnasiet. Där efter utbildade jag mig till makeup artist och hårstylist. Jag är utbildad inom hårförlängningar, samt utbildad makeuplärare.

Intressen: FOTBOLL! Resa, vänner och familj, inredning och repainta möbler (viste ni att alla möbler i min lgh, utom en skänk, är från secondhand och är omgjorda av mig?).

Fobi: Ormar, mögel, lösa & blöta hårstrån, billiga tvålar som torkar ut.

Skryt om makeupkarriären: Flyttade till Sthlm och pluggade på Makeup studion. Flyttade hem och startade föratag. Har jobbat på många fotograferingar & modevisningar. Haft flertalet bilder i olika tidningar, bla i ELLE. Har jobbat för Nivea, Lóreál & Nouba. Har jobbat på MakeUpStore. Blev tillfrågad om jag ville utbilda mig till lärare i makeup, vilket jag gjorde. Jobbar just nu som lärare i makeup & hårstyling och jag trivs oförskämt bra. Hårt jobb och visade framfötter har gjort mig till den jag är inom makeup idag.

Varför blev det makeup & hår? I gymnasiet hade vi praktik 2 dagar i veckan under ett år. Jag gjorde min praktik på Kicks eftersom jag alltid tyckt att smink var kul. Året med praktik gick och jag tyckte bara det blev roligare och roligare med smink. Jag började kolla mig runt efter skolor att läsa på. Jag skickade in tecknade bilder (vissa skolor krävde det) för att få komma på intervjuver. Jag var både nere i skåne och uppe i Sthlm för att kolla vilka alternativ det fanns. Jag var välkommen att börja på alla skolor jag besökt, men jag föll för Makeup studion. Efter lite tänkande bestämde jag mig även för att läsa hårstyling också. Jag ansåg att jag skulle bli mer attraktiv på marknaden om jag kunde både hår och mejk. Och det är riktigt grymt att se sina bilder i tidningar och tänka att man skapat både hår och makeup på modellen. Min skapelse!

Framtidsplaner: Göra gesäll prov i makeup för att bli en av de första i Sverige att inneha gesällbrev i makeup.  Sen ska jag leva lycklig i alla mina dagar med min sambo. Och självklart resa mycket, mycket mer än jag gör idag.

Drömmar: Tävla i i Makeup SM, det skulle vara grymt kul. Jag kan tom tänka mig att vinna! Var på kinesiska muren en gång och det var grymt mäktigt, så där skulle jag vilja göra en modefotografering någon gång. AVANT GARDE! Typ ansvarig mua på en avant garde modeshow! Sönhetsskribent på en stor tidning är också lite av en dröm. 

Tips till framtidens mua: Funderar du på att utbilda dig till mua (make up artist) men är för gammal för att ha möjligheten att börja i min klass på gymnasiet så ska jag ge dig ett grymt tips. Makeup studion heter det tipset!("Makeupstudion Education - sedan 1996 en av de ledande skolorna och ensam i Sverige om att vara kvalitetssäkrad skola av både SEYF och Skolverket") Det är skolan som jag gick på för herrans många år sedan. När jag gick där fanns endast den skolan i Sthlm. Vi höll till i en mysig källarlokal i centrala Sthlm. Idag finns skolan i Sthlm, Gbg, Malmö och Borlänge. Lärarna är grymma och du får komma ut på så roliga praktiker.
Jag har dom att tacka för allt. Även efter avslutad utbildning har jag fått stor hjälp av skolans grundare Birgitta Lagerholm. Hon är ett geni. Det var hon som erbjöd mig lärarutbildningen och även hon som hjälpte mig att få kontakt med arbetsgivaren. www.makeupstudion.com

                     

Kommentarer
Postat av: curlingmamman

Alltid kul att veta mer :)

Postat av: Anonym

Kul med lite info. Nu får man lite hopp om att man själv kan lyckas med det man drömmer om. :)

2011-11-16 @ 21:20:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0