en lärares förberedelser

Ja som sagt! Jag läser till lärare inom Make up.

Det var min tidigare lärare och ägaren av Make Up Studion som tillfrågade mig om jag var intresserad av att läsa till lärare. Efter denna utbildning är jag SEYF (Svenska Estetikers YrkesFörbund) certifierad lärare.
Så i tisdags åkte jag till Make Up Studions lokaler i Göteborg för att bli lite klokare på läraryrket.
När jag läste till makeup artiskt och hår stylist för 6 år sedan i Sthlm så var det den enda Make Up Studio skolan i landet. Vi hade lektionerna i en mysig liten källarlokal i centrala Sthlm, och nu, 6 år senare finns det fyra skolor i jätte fina stora lokaler, kursplanen har förändrats, skolan har oändligt många samarbetspartners och skolans grundare har gjort ett eget make up märke som används på lektionerna.
Göteborg skolan var iaf jätte stor och fin. Och jag gick runt bland de nuvarande eleverna och drömde mig tillbaks till min skoltid! Vilka minnen!

Tisdagen började med genomgång hur man håller en föreläsning. Sen skulle vi göra en demostrations mejk inom skönhet där vi fick konstruktiv kritik på vårt arbete. Jag var jätte nervös att mejka inför massa andra duktigt mua, men det gick jätte bra och jag är sjukt nöjd.

Dag två, onsdag, började med att vi skulle dema var sin trend mejk och berätta om olika tekniker, och där efter få kritik igen. Dagen avslutades med att vi gick igenom coaching. Sen skulle vi coacha varann medans den andra spelade en karaktär.



Just coachingen tilltalade mig extremt. Under de timmarna vi gick igenom det kände jag att jag blev en gladare människa. Det handlar om problemhantering. Att istället för att gå runt och tänka på sina problem, så lär man sig att ta tag i problemen istället. Så nu ska jag kolla ipp lite utbildningar om coaching som jag kan gå. Det kändes verkligen som sånt som man kan ha användning om överallt i livet!

Jag är mycket nöjd med mina dagar i Götet iaf. De andra fyra tjejerna som var med var skit sköna, likaså lärarna. Jag känner myck mycket klokar och jag längtar tills nästa utbildning!

Kommentarer
Postat av: Linda Fransson

Men Karin vad är det jag hör..Lärare?! Bra där! Då får jag ju en kollega nästan ;) Lite samma lika område i allafall...handlar ju om skapande, kreativitet och pedagogik i olika former! Skoj, skoj. Hoppas du kommer trivas! Kram Linda

2011-01-16 @ 18:09:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0