svar på frågestunden

Ja! Nu har jag fått lite frågor här på bloggen och på nylleboken. Har ni fler frågor så är det bara att fortsätta fråga.
 

När lägger man en consealer? Före eller efter fondation???
Jag gör lite olika beroende på om jag använder mineral foundation eller flytande. När jag använder mineral så brukar jag lägga min consealer innan jag lägger på min foundation. Och när jag använder flytande så lägger jag på min consealer efteråt. Jag tycker det är lättare att jobba ihop färgerna på så sätt.


Kan du tipsa om bra budget penslar?
Du kan köpa väldigt bra budget penslar på http://www.eyeslipsface.se/. Runt 15-50 spänn ungefär.

ä h&m ögon skuggor bra lr någon annan billig ögon skugga
För att jag ska tycka att en ögonskugga ska vara bra så är det viktigt att skuggan innehåller mycket pigment och sitter hela dagen. Vissa av H&Ms skuggor funkar bra tycker jag, medans vissa är svåra att få upp färgen i. Men tillsammans med en primer så är H&Ms skuggor bra tycker jag. Absolut ett prisvärt alternativ. Annars har elf (adress står ovan) billiga och bra skuggor. 


Om man vill använda nåt läppglans, använder man en primer (har läst att du använder det under skuggorna) under det också? Och hur använder man en diskret läppenna?
Primer funkar isåfall bättre under ett läppstift eller tillsammans med en läppenna, än vad det gör med ett läppglans. Använda en läppenna diskret? Välj en färg som är ganska lik din läppfärg eller ditt läppstift. När du målat på din penna kan du försöka att tona ut strecket med en läppensel så att övergången blir naturlig.


Har du tips på någon bra consealer?
Jag älskar cover all mix från make up store. Den är som ett hjul och delad i tre delar. En rosaröd fär som neutraliserar lila & blå partier under ögonen. En gulgrön del som neutraliserar röda partier så som acne, blodkärl, rodnad och en del som du kan använda till att blanda ut de andra två delarna om dom blir för skarpa i färgen. Cover all mix finns i två nyanser.
       
Hur tvättar man sina penslar?
De penslarna som du använder till feta produkter bör du tvätta ganska ofta (ett par ggr i veckan). Bakterier älskar fuktiga ställen och därför frodas dom gärna i dina penslar eller makeup svamp. Tvättar man inte penslarna ofta så kan det till slut börja leva små djur i dina redskap och du kan få problem med acne. Dessa verktyg tvättar du smidigast med diskmedel och vatten, makeup svamparna bör slängas. Penslar som du använder till ögonskugga, puder, rouge, ja alla torra produkter (penslar med äkta hår) bör också rengöras då och då, det behövs dock inte lika ofta som med de andra penslarna. Detta gör du med ett mild schampoo och balsam. Det finns även en jätte fiffig rengöringstvål på MUS.


Räcker det att man har en pensel för alla ögonskuggor eller ska man ha flera? Kanske är bra med olika tjocklekar eller tvättar man och använder bara en och samma?
Det beror lite på vilken sorts makeup du ska göra. I de flesta av mina "dagen makeup" använder jag mig av två-tre skuggpenslar (en till ljus skugga, en till mörk och en bred snedskuren), sen använder jag mig av en tunn snedskuren pensel för att lägga eyeliner och fransmarkering.
Angående tvättning av penslar kan du läsa om ovanför.

Hur marknadsfört dig och ditt företag? Hur nådde du ut till företag/folk när du var nyutbildad?
Jag har alltid varit om mig och kring mig. Så för att marknadeföra mig själv (både nu och som nyutbildad) så kontaktar jag personer och företag som jag kunde tänka har användning för någon med mina kunskaper. Jag har hört av mig till fotografer, studios, frisörer, reklambyråer mm. Jag har fått nobben ibland och jackpot ibland. Syns man inte, så finns man inte. Jag kan ibland ställa upp på att jobba gratis för att få igång ett samarbete med en fotograf. Du som ställde frågan jobbade med naglar, se till att skaffa ett visitkort som du kan lämna överallt. "Glöm" några visitkort på en sittplats på bussen. Kolla med olika frisörer om du får lämna dina kort som de kan ha vid sin disk och ring runt till ställen som du tror kan ha ett samarbete med på något vis. Lycka till!


Jag som inte avnänder ögonskugga dagligen skulle nog önska nåt mer budget, som paletten från tex HM. Så jag har fler valmöjligheter. Men då undrar jag om de är bra för huden? Eller spelar det inte så stor roll när man har lagt en bas?
En primer eller bas skyddar huden ganska bra. Jag har själv använt billiga ögonskuggor många gånger och jag har inte märkt att huden har reagerat på något speciellt vis.


Kan du inte skriva lite om hur det funkar att ha/starta ett eget företag. Man kan ju anmäla enbart ett namn, man kan ha aktiebolag m.m m.m. finns så mycket olika sätt att ta sig fram på.
Jag ska säga dig att jag inte har jätte bra koll på hur man går till väga eftersom min kära mor har hjälpt mig med mitt företag. Men på skatteverket eller bolagsverket kan du skriva ut blanketter om att starta eget. Jag har enskild firma, vilket innebär att jag inte behöver satsta 50.000 kr (som det kostar att starta AB), och inte har skyddat företagsnamn. Men jag innehar ändå F-skattsedel, vilket behövs för att få ta betalt för dina tjänster. Det finns även massa Starta-eget kurser som man kan gå på gratis för att lära sig mer. Lycka till med ditt framtida företag.


Håller du i några snabba nybörjarkurser?
Ja det gör jag. Jag håller i tjejkvällar och möhippor bla. Hör av dig för mer info och prisuppgifter.


Ska mascara anlägsnas med en remover? Hur avlägsnar jag smink på ett skonsamt sätt för huden?
Mascaran bör avlägsnas med en remover som är till ögonen. Huden runt ögonen är väldigt känslig och behöver därför en mildare rengöring än resten av ansiktet. Lägg lite remover på en pads och duppa lätt på ögat. Skölj sen av med ljummet vatten.


Jag har lite problemhy, vet du något bra märke som funkar bra mot broblemhy? Jag har testat allt från himmel till jord, men inte hittat någon jag tycker är bra.
Jag har också testat allt från himmel till jord. Och vilka enorma summor det har blivit. Men jag har hittat något som passar min hy jätte bra. Det är ett märke som heter Mario Badescu (går att köpa på eleven.se). Dom har väldigt bra hudvård, speciellt för oss med problemhy. Jag slutade använda MB av ren lathet under en tid när mina produkter var slut. Och då ploppade finnarna upp som svampar i skogen. Men när jag börjat använda det igen försvann mina problem efter bara ett par dagar. 

       


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för bra svar på min fråga

2012-01-17 @ 17:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0